Rondetafelgesprek Tweede Kamerleden en bewonersorganisaties over vliegveld?

Leefbaar 3B woordvoeder luchtvaart Jan Pieter Blonk heeft de raadsleden van de commissie Ruimte voorgesteld om de leden van de vaste Tweede Kamercommissie Infrastructuur en Waterstaat in het gemeentehuis van Lansingerland uit te nodigen voor een rondetafelgesprek samen met vertegenwoordigers van de bewonersorganisaties in Lansingerland, Schiedam, Rotterdam Overschie en Rotterdam Hillegersberg/Schiebroek.

Het doel is de Tweede Kamerleden uit eerste de hand te informeren over de zorgen die de bewoners rond het vliegveld hebben. lees meer

Waarom is dat belangrijk. Vorige week is op deze site een artikel geplaatst over het rondetafelgesprek dat Tweede Kamerleden hadden met vertegenwoordigers van de Traumahelikopter (Erasmus medisch Centrum en de ANWB) en de Politiehelikopter. Ook spraken de Tweede Kamerleden met Steven van de Kleij van Rotterdam The Hague Airport (RTHA). Het was duidelijk: de trauma- en politiehelikopter moeten altijd blijven vliegen, daar was iedereen het over eens. En daarom ook kwamen de vertegenwoordigers van trauma- en politiehelikopter in Den Haag spreken.

Er lijkt een tendens in de Tweede Kamer te zijn om de huidige ene geluidsruimte voor alle vliegverkeer te splitsen in een onbeperkte geluidruimte voor het maatschappelijk vliegverkeer en een geluidruimte voor het commercieel vliegverkeer. Wat nu op de loer ligt is dat de huidige 25% geluidruimte van het maatschappelijk vliegverkeer naar het commerciële vliegverkeer wordt doorgeschoven. Dat zijn 4.000 tot 5.000 extra vliegbewegingen per jaar naast helikoptervluchten op RTHA. Juist hierover is tijdens het rondetafelgesprek nauwelijks gesproken. Vandaar het voorstel om een tweede rondetafelgesprek te organiseren. Het voorstel wordt binnenkort in de agendacommissie van de raad van Lansingerland besproken

Geef als eerste een reactie

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*