Vliegveld: Kwart geluidsruimte heli’s naar commerciële luchtvaart

Raadsleden van Lansingerland hebben afgelopen woensdagavond een bezoek gebracht aan het vliegveld. Steven van der Kleij, directeur Ontwikkeling en Capaciteit Rotterdam The Hague Airport (RTHA), heeft voor de raadsleden een presentatie gegeven.

Het vliegveld Rotterdam The Hague Airport wil twee afzonderlijke geluidruimtes voor de trauma-/politiehelikopters (maatschappelijke luchtvaart) en de commerciële luchtvaart. De heli’s gebruiken 25% van de totaal beschikbare geluidruimte. Bij splitsing van de twee “geluidemmers” kan deze 25% beschikbaar komen voor de commerciële luchtvaart. lees meer

Steven van der Kleij gaf aan dat in beperkte mate deze geluidruimte gebruikt kan worden voor de commerciële luchtvaart. Op de vraag van Leefbaar 3B raadslid Jan Pieter Blonk wat in beperkte mate betekent, gaf Van der Kleij aan dat het vliegveld graag een kwart van de vrijkomende geluidruimte wil gebruiken voor de commerciële luchtvaart. Zo, dat is dan maar alvast als maximale bovengrens vastgelegd. Meer dus niet en minder natuurlijk wel en dat zullen veel omwonenden willen.

Het was een heel interessante beeldvorming voor de raadsleden. De bijeenkomst is afgesloten met een rondleiding over het vliegveld zowel binnen en als met een bus buiten. De bijeenkomst werd afgesloten in de aankomsthal, nadat met de bus in het donker de raadsleden over de prachtig verlichte baan had gereden.

8 Comments

  1. 25% van 25% is 6,25%. 6,25% van 50.0000 vluchten is 12500 vluchten. Dat betekent in de zomer ongeveer 70 vluchten per dag erbij. Dat is 4 tot 5 vliegtuigen per uur erbij. Tel uit je winst omgeving……. Trap er niet in…. Altijd narekenen!

  2. Beide rekensommen kloppen niet Alfred. Het gaat niet over 25% van 25% van het aantal vluchten erbij. De geluidsruimte van RTHA is vastgelegd in de eenheid Lden. Ik kan je helaas nog niet vertellen om hoeveel vluchten het wel gaat maar roepen dat er 30 vluchten per dag bij komen is onrust stokerij.

  3. Wat RTHA brtreft geen wettelijke regels die aangeven wanneer de geluidsruimte gebruikt moet worden. Dit resulteert er nu al jarenlang in dat deze geluudsruimte, vanwege het toeristische karakter van het vliegveld, met name in de maanden april t/m september wordt vol gevlogen. Als er nu 25% vrij zou komen, dan zal deze 25% extra jaarruimte voornamelijk ook in het nu al veel te drukke zomerseizoen, gebruikt worden. 25% jaarruimte is dus ca. 50% extra in de maanden april t/m sept.

  4. Het gaat om de geluidsruimte inderdaad en niet om het aantal vluchten. Maar er wordt niet bij verteld dat deze 25% geluidsruimte dan zeer waarschijnlijk in de nu al drukke zomermaanden vol gevlogen zal gaan worden. De 25% extra jaarruimte wordt dus hoofdzakelijk in 6 maanden (april t/m sept) gesoupeerd. Ramen dicht dus in de zomer en niet in je tuin. Zeker niet op zondag want dan stuurt de LVLN sport vliegtuigen ook nog over de wijk, om ruim baan te maken voor de Boeings die erbij gaan komen.

  5. Zoals ik het lees gaat het om een kwart van de nu door maatschappelijke vluchten gebruikte geluidsruimte. Dat deel van het sommetje had Alfred wel goed: 6,25%.

    Het is niet een doel van LVNL om het de omwonenden het leven zuur te maken Dirk, integendeel. Sportvliegtuigjes mogen echter vliegen waar ze willen, de LVNL zorgt ervoor dat dat in de directe omgeving van het vliegveld veilig gebeurt. Er is geen wettelijke basis om de sportvliegerij in bepaalde delen te weren. Het is de eigen keuze van de piloot om over bepaalde gebieden te vliegen, of niet.

  6. 0 %. Uitbreiding Is en blijft 0%. Helemaal niets erbij!
    Leefbaar waar blijft jullie standpunt ? Kom je belofte aan de kiezers na!

  7. Beste Jan,

    je zegt “Het is niet een doel van LVNL om het de omwonenden het leven zuur te maken Dirk, integendeel.”

    Hoe leg je dit dan eens uit:
    Dinsdag 9 april. Wind Noordoost 6-8 kts
    Richting zuid oost: 1 x opstijgen en 1 x landing
    Richting noordoost: 6 x opstijgen en 1 x landing.

    Je probeert SCHIEDAM volledig te ontzien om alvast “te sparen” voor de komende overlast.

    De radarbeelden geven geen enkele reden aan om je vluchten “uit veligheid of ruimtegebrek” zo uit te voeren.

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*