Rotondes Boterdorpseweg en Klapwijkseweg worden fietsveilig

Bijna de gehele raad van Lansingerland is tevreden over de aanpak om de zeven rotondes op de Boterdorpseweg en Klapwijkseweg fietsveilig te maken. Alleen de PvdA, met 1 zetel in de raad, zegt: “Wij zijn geen verkeerskundigen, maar we hebben er een stuk minder vertrouwen in dan de andere fracties.”

De investeringskosten voor deze verkeersveiligheidsmaatregelen zijn heel hoog, € 2,7 miljoen. Maar fietsveiligheid staat ook hoog in het vaandel van de Metropoolregio Rotterdam Den Haag (MRDH). Dat laat de MRDH ook merken door voor de zeven rotondes een bijdrage van € 1 miljoen aan de gemeente Lansingerland te geven. Bij alle rotondes worden maatregelen genomen dat de fietser en de automobilist elkaar beter kunnen zien, wordt de snelheid eruit gehaald en duidelijke bebording en wegmarkeringen aangebracht.

Dat zo veel meer geld nodig is, komt omdat de te nemen maatregelen ingrijpender zijn dan wat in eerste instantie gedacht werd. De aanpassingen betreffen namelijk ook het zodanig inrichten van de rotondes dat ze de te verwachten toename van het verkeer tot in 2030 aankunnen. Zo wordt de rotonde Oudelandselaan/Klapwijkseweg een dubbele zogenaamde turborotonde en de rotonde bij Weg en Land moet in z’n geheel verplaats worden.

Een belangrijk punt blijft natuurlijk altijd, hoe goed de rotondes ook zijn aangelegd, het gedrag van verkeersdeelnemers. Dat moet zeker verbeteren. Handhaven, een bekeuring geven, bij slecht verkeersgedrag moet steviger worden opgepakt.

Geef als eerste een reactie

Geef een reactie

Uw e-mailadres wordt niet gepubliceerd.


*