Kleinschalig flexibel vervoer tussen station Westpolder, Berkel en Bergschenhoek

In mei van dit jaar heeft de raadscommissie Ruimte van Lansingerland gesproken over het Vervoerplan 2019 van de RET. De geringe bezetting in de avonden van bus 174 van Station Westpolder naar Berkel, Bergschenhoek en verder naar Hillegersberg-Schiebroek is een probleem.

In Lansingerland is de lijn ook voor- en natransport van de metro, maar door de lage frequentie is ook dit gebruik in de avond niet erg aantrekkelijk. Een verbetering c.q. verandering is noodzakelijk. De raadsleden van de commissie Ruimte van Lansingerland waren het afgelopen mei volledig eens met dit voorstel van de RET. lees meer

Kleinschalig, flexibel vervoer tussen station Westpolder, Berkel en Bergschenhoek
Bussen die vaker rijden, maar alleen op verzoek en enkel naar haltes waar de reiziger naartoe wil. De RET wil in de avonduren (vanaf 20:00 uur ter vervanging van bus 174) een vorm van kleinschalig, flexibel vervoer aanbieden, net zoals dat na de start van de Hoekse Lijn zal gebeuren in Vlaardingen en Maassluis. Kenmerk van het flexibel vervoer is dat er bij het metrostation een taxibus klaar staat om reizigers naar huis te brengen. Reizigers dienen zich van tevoren aan te melden, waardoor de chauffeur weet hoeveel reizigers mee willen.

Aan de hand van de bestemmingen van de reizigers in de bus en de rit-aanvragen vanaf de andere haltes wordt de snelste route bepaald. Voordeel is dat de taxibus niet langs haltes hoeft te rijden waar geen reizigers in- of uitstappen, en dat er meer vertrekmogelijkheden komen vanaf het metrostation. De vertrekmogelijkheden vanaf het metrostation Westpolder zijn afgestemd op de dienstregeling van de metro.

In de avond vervalt hiermee wel de busverbinding tussen Bergschenhoek en Hillegersberg. Dat is jammer maar wel begrijpelijk, want tellingen hebben uitgewezen dat slechts 10 mensen per avond van deze verbinding gebruik maken. Het kleinschalig, flexibel vervoer tussen station Westpolder, Berkel en Bergschenhoek start met ingang van de RET dienstregeling 2019 op 9 december 2018. lees meer

RET experimenteert vanaf 9 december met bussen op verzoek, kopt het AD
In het AD van zaterdag 27 oktober wordt in een mooi artikel het experiment van kleinschalig, flexibel vervoer beschreven. Reizigers kunnen op de website of de App tot een kwartier voor hun rit aangeven naar welke halte ze willen, de andere haltes slaat het busje over. Op verzoek kunnen ook haltes aan de route worden toegevoegd. Wie een abonnement heeft, kan tegen reguliere kosten gebruik maken van het vraaggericht OV, saldoreizigers betalen 1,05 euro per rit. Dat is duurder dan de vaste dienst, maar daar staat flexibiliteit en een hogere frequentie tegenover.

Een ander citaat uit het AD artikel.
De RET wil met het experiment de behoefte van de reizigers centraal stellen en verwacht dat daardoor de animo voor busvervoer zal groeien. Het vraaggericht Openbaar Vervoer moet uiteindelijk worden toegepast op plekken waar geen ander Openbaar Vervoer is of waar behoefte is aan meer haltes.

Leefbaar 3B is blij met deze ontwikkeling
Leefbaar 3B woordvoerder mobiliteit Jan Pieter Blonk is heel blij met deze ontwikkeling van het Openbaar Vervoer. Dit experiment zal naar verwachting bijdragen aan het meer gebruik gaan maken van bus, tram, metro en trein en zal waarschijnlijk op meerdere plaatsen in onze Metropoolregio en elders in Nederland leiden tot een verbetering van het Openbaar Vervoer.

1 Comment

  1. Peter Munten

    Misschien dat het experiment verbreed kan worden naar buslijn 173, en ook dat er gekeken wordt naar de hoeveelheid passagiers overdag op beide lijnen. Wonen in Bleiswijk op een punt waar de lijn 173 gezien kan worden op de heen en terugreis naar de eindpunten. De 5 jaren dat wij daar wonen, vragen wij ons af, waarom een grote bus 4 maal in het uur blijft rijden voor hooguit 3 tot 4 passagiers. Er zijn tijden met geen passagiers. Waarom geen kleinere bussen of niet eerder het systeem met een app.
    Kom niet aan met de info dat dit laatse een probleem geeft voor ouderen, want deze weten wel vervoer op maat te vinden. Zet dit experiment zo breed nodig in, dat lijkt mij beter dan e-auto’s, zomnepanelen,windmolens,wamtepompen en dat domme gezegde “ van gas los”